maanantai 3. elokuuta 2015

Ja taas asiaa Pulliksesta vol.6

The Pullis, lempiautoni. Jos autoon voi rakastua, niin tuohon olen aivan lääpälläni. Sillä on väliin tullut ajeltua ihan kauppareissut ja tietysti jos jotain isompaa tarvitsee, niin sillä hateaan. Esim. Ikean reissuilla ei paljon tarvitse miettiä, mahtuuko tavarat kyytiin.

Minun piti alkujaan pitää tarkkaa kirjaa, mitä auton rakentamiseen menee. Alkuun pidinkin, mutta nopeasti se jäi. Ehkä siitä syystä, että menihän sitä ihan niin paljon kuin viitsii siihen upottaa ja varmaan siitä syystä, että osa tavarasta oli "ilmaista". Lähinnä jostain saatua tai jo aikaisemmin hankittua ja nyt ylimääräisenä olevaa rakennustavaraa. Jotain arviota voisi kuitenkin nyt tehdä ja kuvien kanssa näyttää poikien aikaansaannosta.

Auto on 600tkm ajettu Mersu, vm. ´97. Kilometrimäärä ei poikia hätkähdyttänyt, kun kyllähän noilla raskaasen ajoon tarkoitetuilla vehkeillä köröttelee sen miljoonan helposti. Näin rekkamies totesi. Itse vähän kauhistelin, mutta pojat olivat ehkä enemmän kartalla. Kori olikin yli 7m pitkä, auton kokonaispituuden ollessa n. 10 metriä. Näin jälkikäteen seurattua, noin isoilla kopeilla ei ole autoja juurikaan saatavilla. Ja lyhyempi olisi jäänyt meille kyllä pieneksi. Auton hp oli 6000e. Kauppahinnankin voidaan katsoa olevan samaa luokkaa. Vähän meni käteistä ja vaihdossa mm. rupuinen vanha hevoskoppi ja vuosia seissyt, aikanaan vaihdossa tullut, kevytmoottoripyörä.



Riittävän isossa autossa on puolensa. Siinä riittää kopan pituus ja ennen kaikkea autossa riittää kantavuus. Ei tarvitse miettiä painoja tai materiaaleja siltä kannalta, että kantavuus ei vain ylittyisi. Kopin koko oli n. 7,20 x 2,60. Korkeus 2,15. Ihan jätti-isoa hevosta siellä ei siis kuskata, mutta noille oman kokoisille vallan passeli. Living-tilaan meni n. 3,0m ja hevostilaan jäi se nelisen metriä.

Ikkunoista voisi alkaa. Böckmann myy hienoja hevosauton ikkunoita. Hinta oli useampia satasia. Hui! Matkailuatopurkaamolta sai kuitenkin 80e/kpl vallan toimivat, siistit ja isot ikkunat. Sellaisia siis! Ja kokojakin löytyi vaikka mihin lähtöön. Livingiin pojat ennättivät saamaan jonkun rakentajan vanhasta matkailuvaunusta ikkunan, mutta pitäisi sekin vaihtaa tuollaiseen samanlaiseen, mikä hevososassakin on. Eli kahteen ikkunaan hevososaan meni 160e. Lisäksi ne ovat avattavat, jotta auton seistessä saa ilman vähän kiertämään. Ikkunat olivat sen verran isoja, että sijoitettiin aina yksi ikkuna ns. kahdelle hevoselle eli keskelle yhtä väliseinää.

Sivukuvaa 

Tärkein, isoin ja se luvat vaativa vaihe oli väliseinän rakentaminen. Tämähän ei olisi ollut välttämätöntä jos living-tilassa ei saisi olla ajon aikan. Halusimme kuitenkin mahdollisimman ison henkilömäärän, joka on siis se 1+8. Tällöin väliseinän tulee estää tietyn laskennallisen massan tulon livingissä matkustavien päälle mahdollisessa törmäystilanteessa. Se kestettävä massa laskettiin jotenkin auton kantavuuden mukaan. Netistä löytyy aiheesta paljon tietoa eri keskustelufoorumeilta. Väliseinähän tehtiin rautapalkeista ja paksusta vanerista, joten tuli helposti täyttämään vaatimukset. Valmiita, luvat täyttäviä väliseiniä on myytävissä alansa liikkeissä, mutta ne maksoivat yli tuhat euroa, mutta saat mukaan todistuksen, että on riittävän kestävä. Pohdittiin kyllä, että miten tuollaisen mittaustuloksen saisi ja ilmeni että firmat eivät niitä edes tee. Veli juuri valmistuvana insinöörinä sitten laskeskeli sen ja liitti mukaan 3D-kuvat sun muut, jotka mukisematta hyväksyttiin katsastuksessakin.

Lattiassa oli valmiiksi paksu lankku ja sen päällä vaneri. Vedettiin siihen vielä yksi filmivanerikerros päälle hevososaaan. Paksuus tuolla päällimmäisellä filmivanerilla n.9mm. Satiin edullisesti sahalta ns. kakkoslaatua ja "ei-standardi" kokoisia levyjä. Kumimatto on toistaiseksi ohutta, peruskumimattoa ihan rautakaupasta. Riittää kolmeen hevospaikkaan ja ovat sopivan kevyitä liikuteltavaksi pesua varten. Ihan oikea, paksu ns. trailerimatto tulee tuohon maksamaan reippaat 1000e, joten se on odottanut toistaiseksi sijoittajaa...

Hevososaa, väliseinät uupuu ja potkusuojat vielä työnalla. Näin valoisaan koppiin lastautuu mielellään. Valitettavasti väliseinät olivat poissa enkä niitä kuvauksen takia alkanut paikalle laittamaan.



Hevososan väliseinät pojat hitsailivat rautaputkesta ja täyttivät vanerilla. Kovasta suunnittelusta huolimatta meillä kävi pieni moka. Kovasti oli puhe, että väliseinästä tehdään sen muotoinen, että hevosten päiden ohi on helppo kulkea eli etuosaan tulee ns. aukko. No, se sitten pojilta tekovaiheessa jäi. Monenlaisia ratkaisuja väliseinistä tutkittiin ja mietittiin, miten olisi paras toteuttaa. Mittailtiin poneja, autoa ja seiniä ja käytiin jotain itse rakennettua hevosautoa syynäämässä tarkemminkin. Seinien väleiksi laitettiin 90cm. Ne ovat muutettavissa tarpeen vaatiessa. Tärkeintä oli väliseinien helppo pois purkaminen, koska autolla pitäisi kuskata myös ralliautoa ja milloin mitäkin tavaraa. Seinien tuli olla myös niin kevyitä, että itsekin jaksaisin ne siirrellä. Tarvittaessahan hevosauton tilaan saa esimerkiksi karsinan yhdelle, kun siirtää väliseinän riittävän kauaksi. Tässä mietitty näitä pidempiä kisareissuja, jolloin ei tarvitse ehkä hiukan stressaavaa hevosta bajamajassa pitää.

Lastaussilta on hydraulinen. Siihen piti vain laittaa jatkopala. Tällä hetkellä se on vielä käsin taitettava, mutta pojat ovat suunnitelleet siihen vähän fiksumpaa versiota. Autossa on myös ilmajouset eli ilmat voi laskea pois, jolloin peräpää laskee mahdollisimman alas. Helpottaa lastausta, kun lastaussilta ei jää liian jyrkäksi. Ilman jatkopalaa jäisi kuitenkin vajaaksi ja myös ralliauto tarvitsee riittävän pitkän sillan. Metallinen passeli jatkopala löytyi paikallisesta "romuliikkeestä", 100e. Kaikkiin vanereihin meni kaikkinensa (jos en kamalasti valehtele) n. 800e, erinäisiin ruuveihin ja muihin härpäkkeisiin varmasti ainakin 200e. Rautaputki oli "ilmaista".

Jatkopala nyt kiinni taitettuna. Tämä vielä vähän työnalla. Lastaussillan matto ihan rautakaupasta liimattu lastaussiltaan. Poikkuraudat/puut tarvinnee vielä ettei kavio luista

Perälauta on kätevä muutakin tavaraa viedessä


Kattoluukut veli teki omin kätösin. Olisi niitäkin saanut purkaamoilta tai uutenakin, mutta ylijäämätavarasta teki fiksun oloiset luukut, jotta ilma vaihtuu paremmin. Kaksi kattoluukkua ja parit venttiilit seinissä riittää hyvin neljällekin ponille. Helteillä ei kyllä tänä kesänä ole päästy testailemaan, että ehkä vielä joku ilmastointilaite voi olla tarpeen.

Toimiva ja halpa manuaalinen kattoluukku

Myös perässä ilmastointiaukkoja, rungossakin pari



Livingiin vedettiin koivuvanerit seiniin ja maalattiin. Lattialle rautakaupan poistonurkasta laminaattia. Sängyt ja sohvat pojat rakentelivat vanerinjämistä ja metalliputkista. Samoin rappuset taiteilivat jostain ylijäämätavarasta. Kaappi haettiin Ikean poistoista pöytälevyineen. Tänä vuonna pojat tekivät myös aukon livingistä hyttiin, mikä oli todella toivottu turvallisuudenkin takia. Nyt livingissä matkaavat voivat olla helposti yhteydessä kuljettajaan. Alkuun aukko oli pienempi, mutta todettiin isomman olevan paljon näppärämpi. Siitä voi itsekin kuskin paikalta luikkia taakse lepäilemään tai hakemaan jotain. Patjat livingiin noudettiin myös Ikeasta, halvimmat mahdolliset.

Pahoittelen sotkua, living vaatii vielä hineoista stailausta. Ylhäällä seinälle taitettavat yläsängyt. Takaseinän takana siis hevososa. Lattialla pyörii pojilla matkassa mukana ollut kaasukamina ja kylmälaukku.

Aukko ohjaamoon ja ylös taitettu sänky. Huomaa II-laadun vaneri, joka tarvitsee vielä siistimistä. Ikean pikkukaapit sopi näppärästi tuohon.


Ainoat puutteet ovat vielä hevososaan kulku myös sivusta. Se pitäisi rakennella, jos vaikka hydraulinen takasilta hajoaa ja hevoset kyydissä. Sen lisäksi tai sen sijaan kulku livingistä hevososaan. Ajaisi saman asian eikä takasiltaa tarvitsisi aina availla. Myös kamera hevososaan olisi näppärä, vaikka todella nätisti ovatkin matkustelleet. Olisi silti kiva seurata ajossa jos jotain ihmeellistä ilmenee.

Pojilla on vielä paljon rakennettavaa ja suunniteltavaa. Parit ylimääräiset akut tulisi hankkia ja livingiin mm. mikro ja jääkaappi nyt ainakin. Lisäksi auton ulkopuolelle tulisi rakennella tai hankkia ns. varustelaatikoita, joissa kulkee sitten kätevästi mm. heinät ja vesiämpärit sun muut sotkevammat tavarat. Ja tilaahan rungon ympärillä on tosi paljon, että sitä säilytystilaa riittää. Myös ajantasaiset musiikkivehkeet ja valot ovat suunnitteilla livingiin.  Ovathan pojat suunnitelleet katolle myös terassia, hytin päälle yhtä makkupaikkaa jne, jne eli he ovat tämän projektin parissa vielä pitkään...

Runkoon saa ihan valmiinakin kiinnitettäviä ns. varustelaatikoita, joita näille sivuille on tulossa. Alta pilkistää myös livingin oven alle laitettavat tikkaat.

Pulliksen käyttökustannuksista voi lukea täältä. Dieselmittarihan tuossa ei ihan toimi, mutta kulutus on n. 15-17 litraa/100km. Jos miettii, että auto (tai ne joilla itse olen vetänyt koppia) vie sen reilu 12 litraa satasella, niin ei tuo niin paha ole. Mutta tietysti kaikki huolto, katsastukset ja muut ovat sitten hintavia.

Onhan tuo omatekoisen näköinen, mutta mitä sitten. Se palvelee asiassaan ja ennenkaikkea on suunnattoman mukava ajettava. Ja kun kerran hevosia tuollaisella kuskailee, niin ei sitä kovin helpolla koppiin lähde niitä enää laittamaan.



2 kommenttia:

  1. Kelpaa reissailla! "Onneksi" ei ole itsellä rekkakorttia niin ei tarvitse tuollaisesta edes haaveilla. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi on velipojan tiimi, joka sitä laittelee aina tarpeen vaatiessa. Muuten olisi jäänyt hankkimatta. Rallireissuillaan ovat myös siellä yöpyneet.

      Poista